Article konceptplakat 1.1
Article konceptplakat 1.2

Konceptplakat

Konceptudvikling er en proces, der skaber helhed i forhold til de bedste idéer, der arbejdes videre med. Plakaten er god til at skabe overblik over de bedste idéer, og det visuelle format gør det let at fortælle og forklare andre, hvad I gerne vil.

Sådan gør du

Konceptudvikling sker ved at tage stilling til, hvilke produkter og aktiviteter der skal indgå i projektet. Inden du går til konceptplakaten skal du have udvalgt dine bedste idéer – brug gerne prioriteringsgrid metoden til det. Plakatens punkter, der skal udfyldes:

  1. Hvad er konceptets titel? Titlen skal rumme den bærende idé og samtidig være fængende.

  2. Beskrivelse af koncept. Hvilke produkter, aktiviteter, services og andet indgår i konceptet?
    Skriv idéerne på post-it’s, da de så er lettere at flytte rundt med, efter de er hængt op på konceptplakaten. Når de endelige svar er valgt, så skriv dem evt. direkte på plakaten, så den kan bruges som præsentationsmateriale.

  3. Hvem er målgruppen? Hvilke brugere påvirkes direkte og indirekte af konceptet?

  4. Hvilken effekt skal konceptet skabe hos brugerne? Skal konceptet skabe tryghed, overblik, effektivitet eller andet?

  5. Hvem skal inddrages for, at konceptet kan blive til virkelighed? Beskriv i forhold til finansiering, udvikling og implementering.

  6. Hvem skal være ansvarlig for driften, og for den videre udvikling af løsningen efter den er implementeret?

  7. Hvordan adskiller konceptet sig fra tidligere løsninger? Hvad er det særlige ved netop dette koncept?

  8. Kom med forslag til, hvad der skal til, for at konceptet kan realiseres.

Materialer

Print Konceptplakaten
Tusser
Post-its

Print metode text

Tips

Henvend Jer til os, hvis der er brug for ændringer på konceptplakaten, så det passer til jeres projekt.

Sammensæt gerne en gruppe med forskellige fagligheder. Inddrag også gerne repræsentanter for brugerne af konceptet, da det på denne måde vil tage højde for flere aspekter.

Luk